Sider

mandag den 31. december 2012

En dejlig stueplante

Når vejret ikke er til at være ude i, så er det godt at have lidt planter indendørs at gå op i.
I foråret købte jeg en fin potteplante som jeg er blevet rigtig glad for.
Navnet på denne spektakulere plante er: MEDINILLA

 
 
Billedet har jeg lånt på nettet, idet jeg ikke selv har fået taget billeder af den i blomst.
 
Jeg synes den er så speciel og smuk og giver et helt særligt udtryk.
Den blomstrer længe : Fra februar til september og selv om der ikke er blomster er den spændende at gave stående pga sine blade.
Min blomstrede helt til oktober og derefter gik den i gang med at sætte nye blade.
Jeg glæder mig helt enormt til der kommer nye blomster igen og jeg skal i hvert fald have mindt 1 mere :o)
Der står på nettet at den kræver høj luftfugtighed men jeg har nu ikke gjort noget for at fremme dette. Den står i mit køkkenalrum - faktisk forholdsvis tæt på brændeovnen.
Jeg har også læst mig frem til at den skal gødes i sommerperioden, hvilket jeg har glemt i sommers. Er der nogen der ved, hvornår der startes op med at gøde en Medinilla?
 
 
Samtidig glæder jeg mig til at få en Clivia af min mor. Hun har en stående som hun gerne vil forære mig og jeg kan huske den fra min mormor og morfars hjem. Derfor glæder jeg mig meget til at få lov at overtage en så gammel plante for forkæle den efter alle kunstens regler.
Her et lånt billede af Clivia:
 


Den Clivia jeg får er orange i blomst men er virkelig interesseret i den hvide. Synes den er svær at finde, er der nogen der ved, hvor man kan få den henne?

Fif til pasning af begge stueplanter modtages naturligvis med kyshånd.

Til sidst et billede af min egen Medinilla.

7 kommentarer:

  1. Godt du gjorde mig opmærksom på din blog.Jeg har gennemset dine indlæg,men skal fordybe mig senere.Sikke et flot drivhus!
    Jeg har sat mig på som fast læser.
    M.v.h.
    Lise

    SvarSlet
  2. Hej Tine. Tak for dit besøg på min blog :-) Nu kender jeg så også din og har naturligvis meldt mig som fast læser. Jeg sætter dig også lige på min blogliste, så jeg nemt kan følge med.

    SvarSlet
  3. Dejlige stueplanter du har. Rart med noget grønt indendørs.
    Tak for kommentaren på min blog og velkommen som fast læser.
    Dejlig blog du selv har Tine.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
  4. Hyggeligt at møde en ny ung blogger, det er en dejlig have du har med masser af muligheder :-)
    Hilsen Alice

    SvarSlet
  5. Hej Tina
    Det er en spændende plante du viser, den kender jeg slet ikke, men jeg kunne godt tænke mig at komme til det, hvor mon den kan købes.

    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Ja Medinilla er en fantastisk spændende plante. Hmm. Jeg har faktisk også set efter den på nettet dog uden held. Jeg har købt den i det lokale plantecenter (Erlev plantecenter, Haderslev). Jeg ved de får den til marts/april igen.. Ved faktisk ikke om de sender med postordre men det var da et forsøg værd.
      Mvh Tine

      Slet
  6. Eller kan den købet i blomsterbutikken "Buketten" i Høje Tåstrup.

    SvarSlet